Városlista
2024. november 22, péntek - Cecília

Hírek

2023. November 28. 11:22, kedd | Helyi
Forrás: vg.hu

Óriási bejelentést tett Lázár János: ingyenessé tennék a 14 éven aluliaknak a tömegközlekedést

Óriási bejelentést tett Lázár János: ingyenessé tennék a 14 éven aluliaknak a tömegközlekedést

Az építési és közlekedési miniszter egy exkluzív klubesten beszélt nyíltan a terveiről. Lázár János azt mondta, soha ennyien nem használták még a MÁV és a Volán járatait.

Teljes egészében ingyenessé tennék Magyarországon a 14 év alattiak utazását tömegközlekedéssel – ezt is bejelentett Lázár János hétfő este egy klubrendezvényen.

Az építési és közlekedési miniszter a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) mai exkluzív Nagyvállalati Klubjában tartott monumentális, majdnem kétórás beszédet mintegy félszáz budapesti vállalat menedzsere és vezetője előtt. A Világgazdaságnak lehetősége nyílt, hogy részt vegyen és tudósítson az eseményről.

Mit lehet eddig tudni a 14 éven aluliak ingyenes közlekedéséről?

Lázár János arra nem tért ki, hogy a 14 éven aluliak ingyenes tömegközlekedése kapcsán megszületett-e már a kormánydöntés, a szövegkörnyezetből inkább úgy tűnt, hogy ez egy reális, komolyanvehető szándék. Értelemszerűen dátumot sem említett a lépés bevezetésére. Akkor említette meg a tervet, amikor a közlekedés területről számolt be a jelenlévőknek. Azt mondta, hogy az ország- és vármegyebérletek megjelenésével soha annyian nem használták a MÁV és Volán hálózatát, mint 2023-ban. Elmondása szerint

mintegy 50-100 ezer olyan új bérletes jelent meg a rendszerben,

akik eddig nem használták a közösségi közlekedést. Megjegyezte, hogy ebben a 600 forintos literenkénti üzemanyagár és a dugók az utakon is közrejátszott, de a fő oka a növekedésnek mégiscsak a rekordolcsó bérlet: összesen már több mint 3,6 millió ország- és vármegyebérletet értékesítettek.

A tárcavezető szerint ez fontos érv, amikor több pénzt kér a kormányzattól a közösségi közlekedés számára. Ekkor hozta szóba a 14 éven aluliak ingyenes utazásának lehetőségét. Jelezte, hogy miközben számos kritika éri a közlekedés ágazatában végzett munkáját, arról nem esik szó, hogy soha ennyien nem használták a közösségi közlekedés hálózatát. Ez azért is fontos visszajelzés, mert az ő felfogásában a tömegközlekedés, azon belül is a kötött pálya áll az első helyen a fejlesztések terén.

Orbán Viktor támogatja a tömegközlekedés fejlesztését

Elismerte, hogy a kínált szolgáltatás minimum kifogásolható, de szerinte érdekes, hogy ezzel párhuzamosan az állam milyen nagyvonalú szolgáltatásokat fizet ki, mikor megrendeli a kapacitásokat a közlekedési cégeitől. Jelezte, hogy erre mintegy 800 milliárd forintot fordítanak évente, az azonban más kérdés, hogy a szolgáltatók, hogyan szolgáltatnak. Megjegyezte, hogy az állam tömegközlekedési finanszírozásánál nehezen képzelhető el zöldebb, környezetbarátabb program.

Ugyanakkor a költséghatékonyság kulcskérdés. A MÁV-Volán járműállomány régi, iszonyatos mennyiségű üzemanyagot használ el. Alacsony a villamosított pályák aránya, ha pedig mégis, annak rossz a minősége. Miközben a MÁV éves energiaköltsége 90 milliárd forintra rúg,

2022-ben ez megduplázódott, elérte a 180 milliárdot.

Az energiaköltséget csökkenteni kell, de ez nem fog menni anélkül, hogy a tulajdonos, vagyis az állam ne tenne bele pénzt. Minden technolgóiai megoldásra nyitottak, legyen szó hidrogén, elektromos vagy alternatív hajtásláncról. Lázár János kiemelte: a járműpark cseréjére vonatkozó elképzeléseket, magyar gyártókapacitások kiépítését Orbán Viktor miniszterelnök támogatja. Viszont a folyamatot nehezíti, hogy minderre olyan időszakban kellene sort keríteni, amikor a költségvetés hiányának lefaragásán van a hangsúly.

vg.hu

Ezek érdekelhetnek még

2024. November 04. 14:07, hétfő | Helyi

K&H: indul a „pénztanárok” versenye

a TikTokon csapnak össze egymással a pedagógusok

2024. Szeptember 25. 07:52, szerda | Helyi

NAV: szeptember 30-ig igényelhető vissza a külföldi áfa

2024. Szeptember 13. 06:00, péntek | Helyi

PM: az IMF is támogatja a magyar EU-elnökség célkitűzéseit

A Nemzetközi Valutaalap (International Monetary Fund, IMF) szerint a magyar gazdaság növekedése az uniós rangsor élmezőnyében lehet jövőre

2024. Augusztus 26. 09:06, hétfő | Helyi

Egy hét múlva becsöngetnek - ezek a 2024/25-ös tanév a legfontosabb dátumai

A 2024/25-ös tanév első tanítási napja 2024. szeptember 2., jövő hét hétfő, az utolsó tanítási napja pedig 2025. június 20. lesz.