Városlista
2024. november 22, péntek - Cecília

Hírek

2018. November 13. 11:08, kedd | Helyi
Forrás: szekesfehervar.hu

Kerékpáros fejlesztések idén és jövőre Székesfehérváron

Kerékpáros fejlesztések idén és jövőre Székesfehérváron

Idén és jövőre mintegy 14 km új kerékpárút és kerékpáros nyomvonal épül városszerte.

Még idén elkészül az Alvinci, a Dési, a Segesvári, a Cserkész és a Kertalja utcákban a kerékpáros nyomvonal, jövőre pedig a Gáz utcában, a Széna téren, a Mikszáth Kálmán utcában, a Kiskút útján és Berényi úton is új kerékpárúton közlekedhetünk majd.

A program keretében az első ütemben az alábbi fejlesztések valósulnak meg:

Cserkész – Kertalja utcák kerékpárforgalmi létesítményei 1,136 méter,
Alvinci – Dési – Segesvári utcák kerékpárforgalmi létesítményei 1,813 méter hosszan kerülnek kialakításra kerékpárosbarát utcaként való kijelöléssel, kerékpáros nyomvonalakkal.

A fejlesztés célja, hogy a fenntartható közlekedés feltételeit megteremtő és erősítő közlekedésfejlesztési intézkedések megvalósulásával a város útvonalain biztonságosan lehessen közlekedni, ezáltal a károsanyag kibocsátás csökkenjen és hozzájáruljon az éghajlatváltozás mérsékléséhez, valamint a közlekedésbiztonság is fő szempont a megvalósításnál.

Ezer új kerékpártámasz épül Fehérváron

A TOP-6.4.1-16 kódszámú, a „Fenntartható városi közlekedésfejlesztés” elnevezésű konstrukcióból támogatott beruházás első üteme 2018. IV. negyedévére, a második üteme 2019. évben Székesfehérváron valósul meg. A projekt keretében nyújtott vissza nem térítendő európai uniós támogatás összege 151,72 millió forint. A TOP-6.4.1-16-SF1-2017-00001 azonosítószámú projekt keretén belül első ütemben a Cserkész – Kertalja utcák és az Alvinci – Dési – Segesvári utcák kerékpárosbarát utcaként való kijelölési munkáit kezdik meg.

Második ütemben a Gáz utcában és a Széna téren (Királysor, Rákóczi utcai körforgalomtól a Berényi úton tervezett körforgalomig) kétoldali irányhelyes kerékpársáv kerül megvalósításra 860 méter hosszan, az útfelület újraosztásával. A Gáz utcában megtörténik az érintett ivóvízvezeték átépítése a Víziközmű Fejlesztési Alapból, míg a Széna téren három darab 35 kV-os oszlop kiváltása, illetve a Rákóczi út – Gáz utca körforgalmú csomópont átépítése történik meg.

A második ütem megvalósítása során az alábbi fejlesztések valósulnak meg:

aszfaltburkolat kopórétegének cseréje,
a megerősített kopóréteg cseréje során aszfalt burkolatú kerékpársáv kiépítése és szélesítése,
útpálya szélesítése és új útpálya építése,
beton burkolatú buszöböl kiépítése,
térkő burkolatú járda építése,
vakvezető rezgőkő építése a gyalogosátkelőhely-csatlakozásoknál, illetve
aszfaltburkolatú kerékpárút építése.

A programindító sajtótájékoztatón Cser-Palkovics András polgármester elmondta, hogy a héten kezdődő beruházás része annak a programnak, melynek keretében fejlesztik a kerékpárút-hálózatot Székesfehérváron. Ennek nagy jelentősége van környezetvédelmi, klímavédelmi szempontból is. A most kezdődő beruházás kapcsolódik egyéb városi, illetve állami forrásból megvalósuló közlekedési fejlesztésekhez, például a Budapest – Balaton kerékpárúthoz. Úgy érdemes az újabb fejlesztéseket végrehajtani, hogy azt hálózatszerűen a lehető legtöbben tudják használni.

Nagy Zsolt, a Közlekedési Iroda vezetője kiemelte, hogy az első ütemben a kis forgalmú Cserkész – Kertalja utcákat forgalomtechnikai beavatkozásokkal teszik alkalmassá a kerékpáros közlekedésre, később ugyanilyen munkálatok lesznek az alsóvárosi utcákban. Mindez része annak a 13 kilométer hosszú kerékpárút fejlesztésnek, amely uniós forrásból valósul meg a következő években. Jövő évben indítják a Gáz utca – Széna tér – Mikszáth Kálmán utca kerékpáros-fejlesztését, illetve a Közgyűlés már kiírta a közbeszerzést a Zámolyi utat és a Kiskút útját érintő beruházásra.

Két és fél év alatt mintegy 30 százalékkal növekedett a motorizált, egyéni közlekedésre használt járművek száma Székesfehérváron. A regisztrált motorkerékpárok és a személygépkocsik száma 2015-ben 37.000 volt, ugyanakkor egy múlt heti adat szerint mára 48.000-re emelkedett a számuk.

Összesen 56.000 gépjármű van Fehérváron, azaz ezer lakosra 560 gépjármű jut, ami messze meghaladja az uniós átlagot.

Felsőváros nevében örömét fejezte ki a héten kezdődő beruházás kapcsán Földi Zoltán önkormányzati képviselő, aki szerint fontos felhívni az autósok figyelmét a közlekedésbiztonságra az érintett utcákban. Nagyon sokan ugyanis nem csak kedvtelésből bicikliznek, hanem életvitelszerűen, a napi ügyeik intézéséhez használják a kerékpárt, különösen igaz ez az idősekre.

Molnár Tamás civil tanácsnok fontosnak nevezte, hogy a fejlesztésekhez ismét kapcsolódnak a kerékpáros érdekvédelmi szervezetek, és hozzáértésükkel segítik a megvalósítást.

Zsihovszky Gábor, a Magyar Kerékpárosklub Székesfehérvár és Környéke Szervezetének titkára köszönetét fejezte ki annak kapcsán, hogy kikérik a véleményüket a kerékpárút-hálózat teljessé tételéhez. Ebből nemcsak a biciklisek profitálnak, de tisztább lesz a levegő és csökken a parkolók foglaltsága.

szekesfehervar.hu

Ezek érdekelhetnek még

2024. November 04. 14:07, hétfő | Helyi

K&H: indul a „pénztanárok” versenye

a TikTokon csapnak össze egymással a pedagógusok

2024. Szeptember 25. 07:52, szerda | Helyi

NAV: szeptember 30-ig igényelhető vissza a külföldi áfa

2024. Szeptember 13. 06:00, péntek | Helyi

PM: az IMF is támogatja a magyar EU-elnökség célkitűzéseit

A Nemzetközi Valutaalap (International Monetary Fund, IMF) szerint a magyar gazdaság növekedése az uniós rangsor élmezőnyében lehet jövőre

2024. Augusztus 26. 09:06, hétfő | Helyi

Egy hét múlva becsöngetnek - ezek a 2024/25-ös tanév a legfontosabb dátumai

A 2024/25-ös tanév első tanítási napja 2024. szeptember 2., jövő hét hétfő, az utolsó tanítási napja pedig 2025. június 20. lesz.